De allra flesta barn har någon gång låtsats att de varit racingförare och vunnit Grand Prix med historiens största marginal i världens snyggaste racerbil. I verkligheten är det inte lika många som växer upp och faktiskt blir racingförare, men inga drömmar är för stora för att förverkliga. På racingbanan handlar det kanske mindre om färgen på bilen och mer om motorkraften och aerodynamik.

På banan handlar det om den mest praktiska och funktionella bilen. Varje liten centimeter är beräknad, och det krävs team på över 500 personer för att få ett lopp att fungera felfritt – för att inte tala om en enorm budget. Det är noga uträknad vetenskap och många års väl beprövad erfarenhet som utmärker vinnarna. Så hur väljer racerförarna sina racingbilar? Vad utmärker en bra racingbil, och är det personligt för varje förare vad som är den bästa bilen?

Hur racerförarna väljer sina racingbilar

Som redan nämnts så handlar det inte om att en person går runt och väljer och vrakar innan varje race tills han hittar en bil han står ut med. Nej, de största racingföretagen specialdesignar sina bilar specifikt till de lopp som bilen förväntas köras i. De ska också samtidigt passa racingförarens kompetens och erfarenhet. Racing är ju ett stort område, så det finns många olika typer av bildesigner. För olika klimat, banor och lopp krävs olika saker av bilarna. Och alla förare kör på sitt unika sätt.

Många nybörjare lägger av på grund av dåliga erfarenheter med dåliga bilar, eller för att bilen inte passade förarens kompetens. Så att välja rätt bil är A och O, och det är en viktig process.

Det första en racerförare börjar tänka på är vilken typ av lopp som ska köras. De mest populära, moderna racingbilarna är formelbilar, som används i Formel 1-tävlingar. Formelbil är en ensitsig tävlingsbil, där bilarnas hjul inte är täckta av karossen. Världens näst populäraste sport är NASCAR där man använder en bil som liknar de vanliga bilarna vi ser i vardagen, en så kallade stock-car. Dessa bilar kanske du mest associerar med stock-car racing. Det finns också sportvagnsracing. Dessa bilar är något av en blandning av de två föregående. De liknar formelbilarna i karossen, men har täckta hjul, och två sitsar. Varje bil fyller sin egen funktion.

Aerodynamik, säkerhet och fart

Bilmodellerna är mycket varierade även inom bestämda racingtyper. För den som tävlar i världsklass är det mycket vetenskap kring resterande val som ska göras.

Vilken bilmodell som är bäst går inte att säga på rak arm.

Det finns nya, innovativa och moderna designer som fungerar bra, och det finns gamla designer som visat sig skriva historia. För den nybörjare som letar efter en bra startbil är det bäst att fråga experterna, ta sin tid att välja, och att läsa på ordentligt om bilens olika funktioner. 

Till exempel, något som ofta kommer upp vetenskap om racerbilar är aerodynamik. Hur kan man få racingbilen att klyva luften och uppleva minst motståndskraft? Hur kan man få en bil att bli mer bränslesnål och samtidigt bli säkrare för användning? Det är mycket som spelar in för den förare som ska välja bil.


0 Comments

Leave a Reply

Avatar placeholder

Your email address will not be published.